Тема: Запліднення у квіткових рослин
Мета: Дати учням поняття “запліднення”; ознайомити з процесом запліднення та його значенням для життєдіяльності рослин; показати, що утворення нового організму відбувається із заплідненої яйцеклітини; розкрити роль подвійного запліднення. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та процеси у життєдіяльності квіткових рослин; уміння логічно мислити, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу.
Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та любов до рослинності рідного краю.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Заповнити схему, використовуючи слова:
Запилення Самозапилення Перехресне запилення запилення вітром, комахами
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомити тему, мету та завдання уроку.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Пояснення. Демонстрування таблиці "Запліднення квіткових рослин ".
Пилок, потрапивши на приймочку маточки, проростає, одна з клітин пилку витягується у довгу пилкову трубку. Проростанню сприяють різні речовини, що їх виділяє приймочка, а також відповідні температура, вологість та інші умови зовнішнього середовища. Пилкова трубка росте в напрямку до насінного зачатка, проходячи крізь пухку тканину стовпчика і пилковий вхід. Вміст пилкової трубки — вегетативне ядро і генеративна клітина — переходять у трубку ближче до її кінчика. Під час проростання трубки або, що значно рідше, до початку цього процесу генеративна клітина поділяється на дві чоловічі гамети — сперматозоїди. Пилкова трубка вводить сперматозоїди в зародковий мішок. Кінець трубки, зіткнувшись з яйцеклітиною, розчиняється, а весь її вміст виливається в зародковий мішок. З двох сперматозоонів, що звільнилися, один прямує до жіночої клітини — яйцеклітини і зливається з нею, утворюючи диплоїдну зиготу, а другий зливається з центральним (диплоїдним) ядром, у результаті чого утворюється триплоїдна клітина, яка дає початок ендосперму — запасу поживних речовин для зародка.
Цей процес відкрив у 1878 р. професор Київського університету Сергій Гаврилович Навашин, назвавши подвійним заплідненням. Воно характерне тільки для покритонасінних і є новим кроком в еволюційному розвитку рослин.
Запліднення – це процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин з утворенням зиготи.
Подвійне запліднення – тип статевого процесу, властивий лише квітковим (покритонасінним) рослинам
Розповідь про процес запліднення, про подвійне запліднення, відкрите С.Навашиним.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Робота з таблицями, біля дошки.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Що відбувається в насінному зачатку під час запліднення?
Що відбувається в насінному зачатку після запліднення?
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
|