Тема:
Мета: розширити знання учнів про лікарські рослини, які мають цілющі властивості, їх значення в житті людини, виховання бережливого ставлення до живої природи дегустацією відварів з лікарських рослин, сприйняттям їх через запах та смак, отриманням цінної інформації про їх властивості, виділенням морфологічних, екологічних особливостей цих рослин.
Природа є життя
А бачити життя –
Чи не найкраща
В світі насолода
Н. Забіла.
Ведучий . Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, грунт проткнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Люди всіх часів і народів вшановували рослини, бо вважали їх посередниками між небом і землею. Значення рослин в житті людини важко переоцінити. Учені знайшли в них лікарські речовини, цінні ефірні олії.
Ведучий: Діти, чи всі ви добре знаєте рослини, які ростуть навколо нас. А якими властивостями вони володіють? Сьогодні ми збагатимо знання про наших зелених сусідів. Ми з вами відвідаємо «Зелену Аптеку» і дізнаємося багато цікавого. Адже вивчення і застосування людиною лікарських рослин у боротьбі з хворобами має багатовікову історію.
Конкурс «Ботанічний чай»
Конкурс призначений для набуття навичок визначення найбільш вживаних лікарських рослин за запахом та смаком відварів з них. Учням заздалегідь пропонується завдання підготувати розповіді, вірші, пісні про ті рослини, відвари яких будуть представлені на конкурсі. Найдоцільніше використовувати найбільш поширені та вживані у народній медицині лікарські рослини: м’яту, материнку , липу, бузину чорну, полин гіркий, деревій
Правила дегустації: відвари наливати по черзі у склянки, спочатку визначати відвар відповідної рослини за запахом, глибоко вдихаючи аромат, потім маленькими ковтками визначати смак. Після кожного відвару слід
споліскувати ротову порожнину. Дегустуючи відвар кожної рослини, учасники команд приходять до єдиної думки, яка подається як відповідь на завдання.
(Після визначення рослини, відвар якої пройшов дегустацію, представники команд презентують цю рослину, зачитуючи складені вірші, пісні, загадки.)
Ця рослина зовсім не проста,
Вона пом'якшує і освіжає подих.
Росте вона на берегах,
Де протікає наша річка Сула. (М'ята болотна)
Отож полин - одна із трав.
Вона корисна, от тільки кепсько пахне.
Як хтось не їсть і з голоду вже чахне,
То ви йому зваріть,
Хутчіш до рота піднесіть.
Як вип'є - буде все прекрасно,
І справи в нього будуть класно!
То ж, може, вип'ємо полин?!
Ти, апетит, прийди, а голод - згинь! (Полин гіркий)
Ще Ахіллес його вживав,
Коли проблеми зі здоров'ям мав (Деревій).
Ведучий. Лікарські рослини. В народній медицині вони здавна успішно використовуються для лікування багатьох хвороб. Людей, які знаються на цілющих травах, дуже поважали в Україні, адже вони повертали людям найдорожчий скарб – здоров’я.
Сценка «Зелена аптека»
(Учень набирає номер телефону)
- Алло! Добрий день! Це аптека? Мені потрібні вітаміни.
- Ви приходьте до нас , ми дамо вам пораду.
(учень прибігає)
- Ой, так я ж не туди потрапив. Мені потрібен «Ревіт» чи якісь полівітаміни, а у вас сама трава.
Аптекар. Почекайте! Що вас турбує?
- У мене з’явилась сонливість, дратівливість, оцінки пострибали з дванадцяток на п’ятірки, зник апетит та ще й з’явились висипи на шкірі. Що мені робити? Я не маю сили ходити до школи.
Аптекар. Так це ж в тебе авітаміноз. А це – загроза передусім твоєму розвитку, росту, всьому організму.
Помічник 1. Перш за все потрібно поставити кілька цибулин у воду, або посадити в ящик із землею – хай зеленіє городець на підвіконні. Посади і часник і петрушки з кропом насій. А потім оту зелень у салат. У зелені найбільше вітамінів С і Е. Саме вони поліпшать зір, пам'ять, проженуть дратівливість, змусять серце битися бадьоріше.
Помічник 2. Та й не забувай і про вітаміни В і Р, які стимулюють твій ріст. Їж вівсяну, манну каші, буряк, моркву, хрін і редьку. Як тільки розмерзнеться земля і з’явиться кульбаба, нарви молоденьких листочків, вимочи у солоній воді, поріж, додай варене яйце, майонез – смакота!
Помічник 1. А в лісі чи гайку набери первоцвіту та медунки. В цих рослинах є і залізо, цинк, мідь, титан, срібло. Їх листочки додай до салату. Авітаміноз таких страв дуже не любить. Молоденьку кропиву потрібно додавати в борщ. А ще побільше її заготовити, насушити і додати до вітамінного чаю з шипшини, калини, горобини. Припасти ще треба листочків берези,їх додавати до чаю із листя малини, ожини, м’яти, шипшини.
Разом. То нічого, що кропива пальці коле,- не хворітимеш ніколи.
Учень. Оце так диво - аптека! Лікує всіх без пігулок. Потрібно прислухатися до порад.
Ведучий. Дуже давно наші предки почали підмічати лікарські властивості деяких рослин. В античній медицині лікарські рослини використовувались дуже широко. Поступово лікування рослинами з глибини століть дійшло до наших днів і в сучасний час широко використовується.
Сценка «У гостях у Травозная»
(стіл і лавки накриті барвистими рушниками, на столику пучечки трав, термос з чаєм, чашки. На лавці бабуся, в’яже траву в пучки)
1 учень. Ой, бабусю, поможіть! Голова в мене болить!
2 учень. Ой, бабусю, поможіть! Кров із рани все біжить
3 учень. Ой, бабусю, поможіть! Щось у животі бурчить!
Бабуся Медуниця. Зараз, дітки, поможу!
Міцним чаєм напою
Ось сідайте лиш до столу.
Чай у мене чарівний – зразу зніме всякий біль.
(подає чай) Скоро будеш ти здоровий, не хворітимеш ніколи.
Голова кажеш болить?
Треба чай оцей попить.
Тут барвінок є і м’ята
Скоро будеш танцювати!
(до 3 учня) Кажеш, в животі бурчить!
Тобі треба чай попить із ромашки, звіробою..
Випий цей напій – і вмить перестанеш ти хворіть.
(до 2 учня) Кров у тебе цибенить? І не можеш зупинить?
Помогти й тобі зумію: візьмем соку деревію,
Капнемо, там, де болить – І загоїться у мить.
1 учень. Голова вже не болить!
3 учень В животі вже не бурчить!
2 учень. Навіть кров не капотить – все загоїлося вмить.
Разом Ви, бабусю Медунице, справді ніби чарівниця!
Бабуся. Зовсім я не чарівниця! Трави в мене помічниці!
Їх цілющу силу знаю, тому й звуся тавознаєм.
Ви в мій дивний сад спустіться,
Там не гайте дарма час, а пильненко придивіться
Ліки скрізь навколо нас!
Ви прислухайтесь уважно: кожна квіточка щось каже.
Кожна лікарська трава розкрива свої дива!
У саду ( грає мелодія, садівник щось робить біля грядок)
Садівник. Ось де при самій стежині подорожник гріє спину.
Приклади листок до рани – рана гоїтися стане!
Онде грицики дрібненькі. Видав сік із них гарненько,
Трішечки капни на рану – рана гоїтися стане!
Учень. А цю квіточку я знаю – хто ж ромашки не впізнає
Це рослина всюдисуща! А хіба й вона цілюща.
Бабуся. Ще й яка! Оця рослина помагає при ангіні,
Як болять у кого очі – з неї роблять ще й примочки.
Чай з цілющої ромашки допоможе і від кашлю.
Прожене він геть простуду! Квітка ця лікує й зуби!
Треба на ніч чай вживати, щоб спокійно й міцно спати
Учень 2. Ой, бабусю! Материнка! Також лікарська рослинка!
При хронічному бронхіті, при ангіні, гінгівіті,
Також при холециститі чай із неї споживають
І хвороби проганяють.
Бабуся. А ось брат її –чебрець, теж великий молодець!
Як немає материнки – він лікує без затримки!
Садівник. Ос погляньте, звіробій! Швидко він втамує біль
Він лікує ревматизм, і підвищить може тиск,
Із хворобами двобій завжди вигра звіробій!
Учень 1. В цім саду - самі дива! Відтепер я знатиму:
Заболіла голова – чаєм лікуватиму!
Садівник. Всі рослини цінні дуже!
Ти ж запам’ятай мій друже:
Щоб з рослини користь мати,
Її треба доглядати!
Не топтати, не ламати,
Без потреби не зривати
І тоді цілющі трави
Будуть всім допомагати!
Бабуся. В чистім полі, в лісі, в лузі будьте ви рослинам друзі!
А на клумбах вдома в школі
Висівайте їх доволі!
Хай вони ростуть, квітують,
Силу дивну всім дарують!
Прощавайте на цім слові
І завжди будьте здорові
Разом. Будьте здорові!
Ведучий. Чи є у навколишньому світі щось звичайніше і повсюдніше, ніж рослини? Вони скрізь оточують і супроводжують нас. Озиваються згори тривожним шумом листя в лісі, парку, тішать зір квітами на луках, полонинах, клумбах. Грають хвилями колосків у полі. Тягнуться до світла з підвіконь, прикрашають святкові столи. Чи любимо ми їх? Навчитися поважати, любити, оберігати рослини необхідно не тільки агрономові, садівникові, лісівникові, але й всім без винятку людям Землі.
Ведучий. Рослини дають нам їжу, одяг, тепло, будівельний матеріал, папір, життєдайний кисень, ліки, естетичну насолоду. А ще рослини є фільтром, який очищає повітря від пилу, екраном, який зупиняє шум, зберігає вологу, закріплює береги річок, ярів. Отож, захищаючи рослини, ми захищаємо життя.
Вчитель. Перед людиною, озброєною сучасною технікою, рослина зовсім беззахисна. Звірі, птахи, навіть риби ще можуть втекти в інші безпечніші місця. А от деревам, кущам і травам нічого не лишається, як чекати на людську ласку. Та нажаль, не завжди вони її від нас отримують.
Квітка.
Молю людину: квітку не зіви,
В руках бездушних вмить вона зів’яне!
В мені краса, мільйон цілющих сил,
Я сотні раз в пригоді людям стану!
Аптеку не в містах, а на полях,
В лісах, на луках слід тобі шукати.
Зцілю хвороби, звеселю в свята,
Та треба лиш не камінь, серце мати.
На цій ліричній ноті ми закінчуємо наш урок, багато цікавого ми для себе взяли, бо рослини завжди приходять до нас на допомогу – лікують хвороби та придають всім сили.
Шумлять дерева нашого краю даруючи людям прохолоду, свіжість, красу і затишок. Щедро віддають нам вони свої плоди, не вимагаючи нічого в замін, хіба що любові.