Сайт вчителя біології та хімії Чечельницької В.І.

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [10]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Способи розмноження рослин

Тема:  Типи розмноження  рослин.

Мета: ознайомити учнів з основними типами  розмноження; основними формами вегетативного розмноження рослин,  показати його значення для дикоростучих і культурних рослин; ознайомити з особливостями розмноження рослин спорами; вивчити значення цього виду розмноження для рослин; ознайомити учнів з особливостями статевого розмноження у квіткових рослин, показати його значення для рослин у природі й використання людиною для виведення нових культурних сортів.

Основні поняття і терміни:  нестатеве, вегетативне, статеве розмноження, спора, сперматозоїд, яйцеклітина, зигота,

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди, робота з підручником та іншою літературою); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій).

Обладнання: підручники, зошити.

Тип уроку: застосування знань, вмінь та навичок.

Хід  уроку:

І. Організаційний етап

Перш за все,  я хочу дізнатися  у вас з яким ви настроєм прийшли на урок

(на столах,  у  кожного учня є хмаринка (учень хвилюється)

                                                     квіточка  (учень радісний)

                                                    листочок(учень вагається))

Я прошу підняти вибрані вами символи, які відповідають вашому емоційному стану

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

На картках підписані органи рослин (корінь, пагін, квітка)

На інших картках підписані функції (розмноження, ріст, живлення, обмін речовин, регенерація, утримування рослини в ґрунті). Встановити відповідність між органами рослин і їх функціями.

Яка роль пагона у житті рослин?
Яка роль кореня у житті рослин?
Яка роль квітки у житті рослин?
 Що таке вегетативні органи? Яка їх функція?
Що таке генеративні органи?  Яка їх функція?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ви вже знаєте, що рослина – такий самий складний  живий організм, як і людина.

Вона народжується, живиться, дихає, росте, розмножується, помирає…

Вивчаючи сторінки підручника, ми крок за кроком розкриваємо світ, що нас оточує. І сьогодні перегорнемо ще одну сторінку літопису життя рослин.

Усі живі організми здатні до розмноження. Завдяки розмноженню особини кожного виду мають змогу відтворювати собі подібних.

Тема нашого уроку: «Види розмноження рослин»

Девіз уроку:

                         Недостатньо тільки отримувати знання,

                                 треба знати їх застосування.

                          Недостатньо тільки бачити, треба діяти.

                                                                           Й.В. Гете

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розмноження – це збільшення кількості особин будь – якого виду організмів тим чи іншим способом..

Які ж відомі способи розмноження?

Розрізняють три типи розмноження – статеве , нестатеве, вегетативне

              Клас  поділено на групи, кожна вивчає певний вид розмноження.

        Обговорення    Статеве      Спорове     Вегетативне

Статеве розмноження відбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин.

Чоловічі статеві клітини мають назву спермії, або сперматозоїди, я жіночі яйцеклітини.

У вищих рослин чоловічі й жіночі статеві клітини утворюються у спеціалізованих генеративних органах.

Ви знаєте, що до генеративних органів належить квітка.

Під час злиття чоловічої та жіночої статевих клітин утворюються запліднена яйцеклітина – зигота.

Саме із зиготи і розвивається новий організм.

Статеві клітини несуть набір спадкової інформації організму. Отже – їх призначення – передача спадкової інформації про ознаки і властивості організму від особин батьківського покоління для нащадків. Під час злиття статевих клітин у зиготі поєднується спадковий матеріал обох батьківських особин.

Але слід зазначити, що багато рослин одночасно із статевим розмноженням можуть розмножуватися і нестатево і вегетативно.

2. Нестатеве розмноження здійснюється окремими нестатевими клітинами. Наприклад, водорості, вищі спорові рослини розмножуються спорами.

Спора - це окрема нестатева клітина, оточена захисними оболонками.

Спори різних організмів відрізняються формою, розмірами, способом пересування. У водоростей спори можуть бути як рухомими, так і нерухомими. У вищих спорових рослин (мохів, хвощів, папоротей, плаунів) спори лише нерухомі. Рухомі спори мають джгутики, за допомогою яких вони пересуваються. Проте оболонки цих спор не досить щільні, і тому вони не можуть тривалий час зберігати життєздатність.

Нерухомі спори поширюються лише пасивно - водою, вітром, за допомогою тварин. Завдяки цьому організми розселяються на значні відстані. Зазвичай нерухомі спори мають щільні оболонки, які надійно захищають розташовану всередині спори клітину. Потрапивши у сприятливі умови (вологе середовище, певна температура), спора проростає - з неї утворюється нова особина.

Різноманітність спор велика. За походженням й призначенням їх підрозділяють на дві групи:

1 У першу групу входять спори, які мають здатність рухатися,  які здатні безпосередньо відтворювати нову особину, подібну до материнської. При дозріванні вони залишають материнський організм і, звичайно,  слугують для розмноження й поширення. Розмноження такими спорами властиво нижчим рослинам' (водоростям, грибам та ін.). 

2 У другу групу входять спори, нерухомі,  які не можуть відтворити материнську особину.

Такі спори бувають переважно у вищих рослин. В останніх ці спори спочатку виростають у заросток (проталлом, протонема), на якому відбувається статеве розмноження.

Спори висипаються з дозрілих спорангіїв і потрапляють у ґрунт. Потрапивши у вологий ґрунт, спора проростає. Рослина, що виросла зі спори, являє собою маленьку, розміром з десятикопієчну монетку, зелену пластинку, схожу на серце (заросток). Це цілком самостійний організм. Він здатен до фотосинтезу, на нижньому його боці розміщуються вирости, що складаються з ланцюжків клітин — з їх допомогою він одержує з ґрунту воду й мінеральні речовини.

Якщо не знати, що цьому організму дала життя спора папороті, неможливо повірити, що перед вами його нащадок.

Слід особливо звернути увагу учнів на зовнішні відмінності між папороттю й рослиною, що з’явилася на світ у результаті розмноження спорами. Чи є відмінності в їх внутрішній будові? Щоб відповісти на це питання, з’ясуємо, що являє собою спора, з якої виросла «зелена пластинка».

Як і будь-яка інша клітина папороті, спора утворилася в результаті поділу клітини її твірної тканини. Однак процес поділу такої клітини відрізняється від звичайного. Під час утворення спор материнська клітина ділиться не на дві, а на чотири частини. Отже, з однієї материнської клітини утворюється чотири спори.

Спора — особлива клітина організму папороті. Вона відрізняється тим, що в її ядрі міститься лише половина тієї кількості хромосом, що перебуває в ядрах кожної з інших клітин організму. Інакше кажучи, у будь-якій клітині цього рослинного організму міститься удвічі більше хромосом, ніж у клітині-спорі. Біологи говорять так: спори — це клітина з одинарним набором хромосом, а решта клітин містить подвійний набір хромосом.

3.Вегетативне розмноження здійснюється різними способами.

Воно засноване на здатності рослин до регенерації - відновленню цілого організму з його частини

У одноклітинних рослин (водорості, бактерії) вегетативне розмноження відбувається шляхом ділення клітини 

У вищих рослин вегетативне розмноження здійснюється частинами кореня, стебла, листка, або їх видозмінами - кореневищами, бульбами, цибулинами, вивідковими бруньками. На основі природнього вегетативного розмноження в практиці сільського господарства розроблені різноманітні способи штучного вегетативного розмноження овочевих, плодових і декоративних рослин.

Для цього найбільш часто використовують: бульби (картопля, батат, георгіни), кореневища (ірис, флокс), вуса (суниця), цибулини (лук, тюльпан), кореневі нащадки (малина, вишня).

Розмноження як властивість живої матерії існувала на самих ранніх етапах її розвитку. Одночасно з розвитком рослин від первісних форм життя до сучасних еволюціонували й способи розмноження. Еволюція розмноження стала важливою рушійної силою загальної еволюції царства рослин і призвела до виникнення нових спеціалізованих органів. Безстатеве розмноження - найбільш прадавній і, безсумнівно, споконвічний спосіб розмноження. Воно наявне  у всіх груп рослин, включаючи покритонасінні.

У нас на малюнках є зразки рослин, кожній групі потрібно розмножити рослини (теоретично), вказати тип розмноження

 РЕФЛЕКСІЯ

Незакінчені речення

- процес відтворення собі подібних – це …………..

- види розмноження у рослин є …………….

- нестатеве розмноження відбувається за участю ……………..

- спеціальна клітина для розмноження, що вкрита захисною міцною оболонкою називається ……….

- при вегетативному розмноженні новий організм бере початок ……………..

- спадкова інформація зберігається в ……… клітини.

- запліднена яйцеклітина ….

- чоловічі статеві клітини…..

- жіночі статеві клітини….

- спосіб розмноження лісової суниці…

- спосіб розмноження пирію повзучого…

-вивідковими бруньками розмножуються…

Складаємо таблицю

на аркушах паперу є схема, її потрібно заповнити відповідно до нашої теми, яку ми вивчали сьогодні

    обговорення   розмноження      статеве                    вегетативне                               нестатеве

                                                  Спермії                             регенерація                                спори

                                                 Яйцеклітина                       кореневище                               

                                                     Зигота                                   вуса

                                                                                             Цибулини…

Уявіть собі, якби рослини втратили здатність до розмноження…….

З переліку рослин виберіть ті, для яких характерне вегетативне

розмноження. Вкажіть, за допомогою якої частини рослини воно здійснюється.

Кріп, , морква, кактус, жоржина, , пирій, гарбуз, квасоля, хрін, тюльпан, гладіолус

(на столах,  у  кожного учня є хмаринка (учень хвилюється)

                                                     квіточка  (учень радісний)

                                                    листочок(учень вагається))

Я прошу підняти вибрані вами символи, які відповідають вашому емоційному стану після уроку

Д/з  25

Поміркуйте Яка біологічна роль розмноження організмів?

Підсумки уроку

Сьогоднішній урок показав, що у прекрасному рослинному світі, серед якого ми живемо, усе цікаве й усе потрібне. І саме від рослин залежить не лише сьогоднішнє, а й майбутнє людства, його здоров’я і добробут. Тому необхідно дбайливо ставитися до кожної рослини, берегти природу.

Категорія: Мої статті | Додав: Malutka (13.11.2014) | Автор: Чечельницька В.І.
Переглядів: 1081 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Сайт розробила:
    Чечельницька В.І.