Сайт вчителя біології та хімії Чечельницької В.І.

Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [12]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

У країні хімічних елементів.
30.10.2015, 09:56

                               Чи добре ви знаєте таблицю Д. І. Менделєєва?

У грі беруть участь 2-і  команди.

   Представник від першої команди називає будь –який із хімічних елементів

Наприклад: Натрій .

Учасник другої повинен показати цей елемент на таблиці і охарактеризувати його.

Характеристика хімічного елемента за місцем у Періодичній системі та будовою атома.

     І   Положення в Періодичній системі:

  1. порядковий номер – 11
  2. номер періоду - 3
  3. номер групи, І , головна підгрупа.

    ІІ Будова атома:  

 

1) заряд    + 11

2) кількість р,  n , е    р - 11,  n - 12,   е - 11

3) електронна формула  1s ²2s²2р63s¹

4) графічна електронна формула зовнішнього шару  3s ¹

5) кількість електронів на зовнішнього шарі - 1

   ІІІ Характер простої речовини (метал чи неметал )    

Метал 

   ІV формула вищого оксиду його характер 

Основний -  Nа2О 

   V Формула  вищого  гідроксиду , його характер

Основа – NаОН    ( луг )

  VІ Формула леткої сполуки з Гідрогеном

Не має

Потім учасник 2-ої  команди пропонує новий елемент учаснику 1-ї команди, який повинен зробити те саме. Наприклад: Калій.

Дану гру можна організувати по-іншому. Учні виготовляють картки 3х3см з картону із знаками хімічних елементів. Гру проводять на уроці. Учень вивішує саморобну контурну таблицю Менделєєва. Інший учень повинен правильно прикріпити картки на таблицю і тим самим показати свої знання. За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал. Перемагає той , хто краще знає періодичну систему.

                                          Хімічний  чайнворд.

У цій грі приймають участь 2-і  команди.

Учитель або ведучий ( ним може бути кращий учень ) називає якийсь хімічний

елемент і показує його на таблиці . Представник однієї з команд , до якого звертається ведучий , повинен швидко назвати елемент , який починається на ту саму букву, на яку закінчуються назва попереднього елемента , 2-й учень продовжує (  наприклад - Оксиген – Нітроген ) ,  потім 3-й  Натрій і так т. д. Перемагає команда , представник  якої  н е помиляється протягом 2-3хв.

                                        Хто більше знає?

2- і  команди повинні перечислити хімічні елементи , назви яких починаються на букву « к » за 2-3хв. Виграє та команда , представники якої назвуть більше елементів . Цю гру можна провести по іншому . Смугою паперу ведучий закриває в таблиці Менделєєва якусь  групу елементів ( чи період) і по черзі пропонує командам назвати і написати знаки елементів закритої групи ( чи  періода ) Переможець той – хто більше напише і назве хімічних елементів.

                                        Розповіді про хімічні елементи .

2-і команди . Представник 1-ї – парні номери , а другої – непарні .

Ведучий ( вчитель ) розповідає про хімічний елемент з порядковим номером 5 (В )

і перериває розповідь зі словами : «Тепер розповідь продовжить ( про цей елемент) представник  команди з номером 5» .Учень який має цей номер повинен охарактеризувати властивості елементу з даним порядковим номером .   Із закінченням часу ведучий ( вчитель ) зупиняє  оповідача і надає йому можливість назвати елемент з парною цифрою ( числом ) номером про який одразу же повинен розповісти учасник з цим номером . Перемагає та команда  учасники якої цікавіше розкажуть про хімічні елементи.

 

                                           План розповіді .

( картки для команд )

1. Назва елемента , символ.

2. Історія відкриття .

3. Положення в Періодичній системі .

      4. Будова атома.    

      5 .Характер простої речовини( метал чи неметал )

 6. Знаходження в природі .

 7. Добування .

                                        Назви хімічних елементів .

Учасники гри записують на листах паперу назви хімічних елементів .Через відповідний проміжок часу ведучий ( вчитель ) пропонує закінчити запис назв . Потім він запитує назви записаних елементів .Якщо однакові назви елементів повторюються  у більшості учасників гри , то ці назви викреслюються.

Перемагає той , у кого записано більше назв, яких немає у його товаришів.

                                           Елементи - сусіди .

2-і  команди . Один із учасників називає якийсь хімічний елемент , наприклад  Сульфур ( S ) і пропонує представнику іншої назвати його сусідів по періоду або групі .Той хто відповів , звертається до гравця іншої команди і пропонує йому назвати сусідів по таблиці названого ним елемента .Той учасник команди , який затримається з відповіддю , вибуває із гри  і його замінює інший . Якщо в одній команді вибувають із гри 2-а учасника підряд , то ця команда програє .

                        Значення назв елементів у перекладі з іноземних мов .

2-і команди по черзі задають питання своїм суперникам . Наприклад , що означає в перекладі із грецької  Літій – камінь ; Фосфор – світлоносний ; Іод - фіолетовий ; Хлор – зелений ; Аргон – бездіяльний ; Оксиген - утворює кислоту ; Кальцій – м'який камінь ; Флуор – руйнуючий ; Барій - важкий ; Селен – місяць ; Берилій –блискучий ;  Бром – смердючий ;  Гелій – сонце ;  Диспрозій – важкодоступний ; Актиній – промінь ; Іридій – веселки ; Ксенон – чужий ; Криптон – прихований ;

Гідроген – той , що народжує воду .

                                          Хімічне лото .

Потрібно: 3 ватмани на яких є квадрати . В квадратах одного листа написати знаки хімічних елементів  з порядковими номерами . Після цього розрізати аркуш на квадрати . Отримати таким чином картки , перевертають зворотною стороною і перемішують . 2-3 аркуші паперу  залишають,  до якого підходять 2 учасники , яким пропонують взяти однакову кількість карток . На ознайомлення з картками

1-2хв. після чого учасники повинні розкласти отримані картки на відповідні клітини контурних таблиць Менделєєва . Виграє той , хто краще знає періодичну систему Менделєєва.

                                        Елементи таблиці Менделєєва.

Кожен із учасників гри повинен вибрати якийсь хімічний елемент . Кожна буква назви цього елемента повинна стати початковою буквою назви інших елементів , яких повинно бути , стільки , скільки букв має назва вибраного елемента. Наприклад:   Карбон

К  – Калій, а – Аргентум , р – Радон, б – Бор, о – Оксиген , н – Натрій.

Учасники на аркушах паперу записують назви цих елементів . Гру припиняють тоді , коли один із учасників скаже , що він виконав завдання . Після цього кожен учасник зачитує записані ним назви елементів . Перемагає той , хто більше записав назв елементів , які не повторюється у інших учасників.

                                Питання і відповіді на хімічні теми .

Гра починається жеребкуванням між командами за право починати гру . Капітан команди , яка першою починає гру по домовленості зі своїми учасниками задає капітану суперників один або кілька питань Наприклад . Запитання 1–ої команди .

  1. Який хімічний елемент говорить про радісний стан людини 

(   Радон )

2.Який хімічний елемент називає себе могутнім ?

( Титан )

  1. Назвіть хімічні елементи , назви яких відповідають частинам світу ?

 ( Європій, Америцій )

Потім  капітан 2-ої  команди теж задає подібні питання .

Наприклад.

  1. Назви яких хімічних елементів походять від назв планет ?

 (Уран, Нептуній , Плутоній , Меркурій)

  1. Назви яких хімічних увіковічнили імена видатних вчених ?

( Резерфордій,  Борій, Кюрій, Ейнштейній, Фермій, Менделевій, Нобелій )

  1. Знайдіть назву елемента , що знаходиться в 5 періоді в парному ряді в ІІІ групі в побічній  підгрупі .

У нього є « брати » :Ітербій , Тербій, Ербій.

Якщо капітан затрудняється з відповіддю , то його виручає команда . Перемагає той капітан,  який відповість на всі запитання.

                           Чи знаєте ви властивості хімічних елементів ?

Готують картки ( 3 х 3) із зображенням знаків елементів по родинам ( наприклад: метали і неметали VІІІ групи ,  галогени,  лужні метали )

Учасник біля таблиці Менделєєва повинен правильно прикріпити картки із символами металів чи неметалів VІІІ групи. Гру можна провести в кінці уроку.

                          Складіть назви елементів із букв .

Із записаних букв потрібно скласти можливі назви хімічних елементів .

Наприклад , букви « б, л, м, с, р, х, о »

( Хлор, Бром, Бор )

Складіть назви елементів із складів .

Потрібно записати ряд складів за 5 хв. Скласти із них можливі назви елементів

Наприклад ок,  літ,  си,  ій,  ген

( Літій,  Оксиген )

                                      Хто швидше і більше ?

Записують назви хімічних елементів , які закінчуються на одну й ту саму букву .

Наприклад на «й» (Літій, Берилій, Гелій, Натрій, Магній і т. д.)

« н» (Неон, Аргон, Криптон і т. д .)

                                         Хто більше ?

Хто зможе більше скласти назви хімічних елементів із букв назви елемента з порядковим номером 91 - Протактиній ( Актиній, Натрій , Титан, Торій, Криптон, і т. д. ) Знайти їх у періодичній системі хімічних елементів.

                                        Складання хімічних реакцій .

 Хто вміє швидко складати рівняння реакцій , наприклад між металами й киснем ?  – запитує ведучий . – Всі вміють ? Перевіримо . Запишіть рівняння реакції окислення Кальцію. Записали ? Той , хто 1-й запише схему рівняння хай підніме руку . Нехай 2 учні , які швидше всіх написали схему рівняння  реакції раніше інших , підійдуть до дошки .

 -  Зможете ви ,  запитують у них – написати подібне рівняння реакцій на дошці так , щоб усі бачили , як ви це робите ? Зможете ? Подивимося , що у вас вийде . Але записувати рівняння потрібно із зав’язаними очима . Їм зав'язують очі і ставлять біля дошки . Після цих учнів до дошки виходять ще 2 учні.  Змагання продовжується .Результати змагань оцінюють учні класу.

                                          Хімічна естафета .

2-і  команди .Учасники кожної команди біжать до дошки і пишуть на ній ( одна команда – зліва , друга – праворуч у стовпчик знаки хімічного елемента якоїсь групи чи періоду періодичної системи. Наприклад: І група головна підгрупа для першої команди і для другої команди ІІ група головна підгрупа. Потім коли знаки хімічних елементів записані , учасники команд біжать до дошки у тому ж порядку другий раз і рядом записують формули вищих оксидів елементів .

Перемагає той,  хто без помилок виконав завдання .

                                     Неправильне твердження.

Ведучий характеризує якийсь хімічний елемент , указуючи при цьому на деякі властивості , які йому не належать ( помилки робить спеціально ). Хто перший виправить помилку отримує 2 бали .Ведучий продовжує розповідь , а учасники гри виправляють помилки . Перемагає той , хто отримав найбільшу кількість балів до кінця ігри .

                                             Складіть  формулу.

2 –і команди.  Гравцям роздають картки із знаками хімічних елементів ( до п’яти карток одному гравцю із знаком одного і того ж хімічного елемента). Колір карток у команд різноманітний . Проти кожної команди біля стіни ставлять стільці . Ведучий називає якусь сполуку речовини , яка складається із 2-х чи 3-х хімічних елементів , наприклад: барій гідроксид . Гравці в руках  яких таблички зі знаками Ва  ( Барій ), О ( Оксиген), Н (Гідроген) вибігають і сідають на стільці , тримаючи в руках стільки табличок із знаком елемента даної сполуки, скільки його атомів входить у якісний і кількісний склад даної формули речовини  (у даному випадку одна картка із Ва , дві зі знаком О , дві зі знаком Н ).  Бал отримує та команда , яка зробить це швидше (кількісно і якісно ). Перемагає та команда , яка набрала більшу кількість балів . Сполуки беруться ті , які учні вивчали протягом вивчення курсу хімії . Сполуки , які невідомі учням називати не треба .

                                               Не зіб’юсь.

10- 12 чоловік стають обличчям до глядачів в одну шеренгу . По сигналу ведучого вони по черзі починають називати хімічні елементи , наприклад : К, О, Р, Н, Fe і т. д.

 Коли рахування елементів доходить до кінця шеренги , його продовжує учасник , який стоїть на правому фланзі . Елементи , які при звичайних умовах є газоподібними  речовинами називати не можна . Гравець , який повинен був назвати цей елемент , підстрибує . Рахунок ведеться так К (стрибок ) , О ( стрибок ), Р ( стрибок ), Н (стрибок ) і т. д. Хто помиляється – скаже назву забороненого елемента (Хлор, Бром, Гелій, Неон і т. д. ) або підстрибне невчасно – виходить із гри і рахунок починається спочатку.

                                               По порядку номерів.

Дві команди по 10 чоловік шикуються шеренгами обличчям до глядача .У ведучого два різних по кольору комплекти карток із знаками 10-ти елементів з порядковими номерами від 1 до 10. Перед початком гри ведучий перемішує картки і по одній роздає кожному гравцю. По сигналу гравці кожної команди повинні перешикуватися так , щоб знаки на їх картках знаходилися по мірі збільшення порядкових номерів елементів . Команда , яка виконала завдання швидше і без помилок виграє .

                                                    Не помились!

8 -10 гравців шикуються в шеренгу перед глядачами . Ведучий стає обличчям до учасників гри і називає підряд ( невеликими паузами ) один за одним різноманітні хімічні елементи . Якщо елемент відноситься до металів , гравці піднімають руку вгору , якщо не відносяться , не піднімають. Той,  хто помиляється виходить із гри . Гра закінчується , коли в шерензі залишається 2- 3 чоловіка. Вони становляться переможцями . Можна запропонувати й інший варіант цієї гри: якщо названий елемент відноситься до металів, гравці піднімають вгору праву руку , якщо до  неметалів – ліву, а якщо до амфотерних – дві руки .

                                                  Хто вирішає раніше ?

У грі змагаються 2-3 команди по 5-6 чоловік у кожній .Перед командами на стіл кладуть аркуш паперу (по кількості гравців )  з прикладами на складання формул можливих оксидів елементів ( на листі може бути написано РО , SО , КО  і т. д.) треба написати відповідні індекси. Для всіх команд приклади повинні бути однаковими . Із сигналом ведучого до столу біжать по одному представнику від команди, кожний вибирає будь-який аркуш , рішає приклад письмово і кладе назад. За ним біжать другі,  треті гравці і т. д.  Перемагає команда , яка виконала завдання першою ( за умови , що всі приклади виконані правильно ).

                                                  Чи ви мене знаєте ?

 Ведучий виходить в середину залу показує картку із знаком « ? » і говорить : До нас прибув в гості один із елементів, знайомитись із яким ми будемо незвичайно. Виграє той , хто відповість на найбільшу кількість питань.   Елемент, про який говориться знаходиться в V групі , 2-му періоді періодичної  системи Менделєєва  в  головній підгрупі , відкрив  його англійський вчений   Резерфорд у 1772 році. Його властивості досліджували вчені  Шеєле,  Кавендіш,  Прістлі,  Лавуазьє.

Знаменитий учений  А. Лавуазьє разом з іншими вченими у 1787 році запронував термін « азот», що в перекладі з грецької мови означає «безжиттєвий». ( Нітроген )

                                              Намагайся запам'ятати !

Цю гру краще проводити в залі. Можна грати вдвох , вчотирьох і навіть командам по 5-6 чоловік . Смисл гри в тому , хто більше запам'ятає назв хімічних елементів . Ведучий пропонує вибрати елемент (добре відомий) і записує його назву у записник . Другий учень повинен повторити його назву і додати до нього назву іншого . Натрій,  Купрум,  Оксиген  - говорить третій , Натрій, Купрум, Оксиген, Хлор - говорить четвертий. Учасники гри повинні говорити назви всіх вище згаданих елементів в тому ж порядку і кожного разу доповнювати ряд назвами інших елементів. Ведучий записує назви всіх елементів , якими доповнюється ряд. Учень, який помилився виходить із гри. Якщо змагаються команди то програє та з якої більше учасників вибуло із гри.

                                                П'ятнадцять кроків.

Ведучий відміряє 10-15 кроків. Учасник гри повинен пройти відстань і з кожним кроком називати якийсь елемент ( без повторів ). На перший погляд здається , що з кожним кроком це дуже просто , але виявляється, що з кожним кроком,  пригадувати назви елементів стає важче. Перемагає той, хто більше зробить кроків, перечислюючи при цьому назви хімічних елементів. Гру можна ускладнити, якщо називати елементи по періодам чи групам елементів.

                                              Хрестики –нулики.

Щоб перевірити, як наші учасники гри знають символи хімічних елементів, пропонують їм зіграти в дитячу гру « Хрестики-нулики». Умови гри : один із гравців замість хрестиків використовує однобуквені символи елементів,  інший замість нуликів – двобуквені  символи хімічних елементів.

                                                  Хто більше?

Назвіть хімічні елементи в назвах яких одна і та ж буква повторюється тричі.

Резерфордій  (повторюється буква р ),  Ейштейній, ( буква й ),    Менделевій,   ( буква е ),   Унуннілій ( буква н ).

                                                Знайди річку.

У назвах двох хімічних елементів зашифровані назви відомих річок. Знайдіть у періодичній системі ці хімічні елементи, назвіть річки та материки на яких вони протікають.

                          Радон     (Дон, Євразія)           Унуннілій       (Ніл, Африка).

                                        Українсько –хімічний правопис.

Використовуючи символи хімічних елементів складіть прізвище українського письменника, автор  « Захара Беркута » та « Каменярів». Назвіть хімічні елементи, символи яких використали.

FRаNCO ( Флуор,  Радон,  Нітроген,  Карбон,  Оксиген )  FRаNKO  ( Флуор,  Радон,  Нітроген, Калій,  Оксиген).

                                              Закодовані слова.

1.  Знайдіть в VІІІ групі періодичної системи елемент,  назва якого складається із семи букв. Пронумеруйте букви.    Платина                                                                                                                                                                      

                                                            1 2 3 4 5 6 3

Букви 2,3,6,4,3,6 – назва елемента ІІІ групи (Лантан).

Букви 4,3,6,4,3,2 - назва металу V групи (Тантал).

Букви 4,5,4,3,6 - метал ІV групи (Титан).

Букви 4,3,2,3,6,4 - слово, що означає вищу ступінь обдарованості (Талант).

Букви 3,6,6,3 - жіноче ім'я (Анна).

  2. Якщо в назві елемента сім'ї актиноїдів пронумерувати по черзі всі букви (10 букв)

                                                       Каліфорній

                                                      1 2 3 4 5 6 7 8 4 9 

то 1,2,3,4,9 букви утворюють назву лужного металу (Калій).  4,7,2,8 і 4,7,2,1 букви – відповідно назви держав в Південно-Західній Азії (Іран, Ірак),  1,2,4,7 і 8,4,3 букви – відповідно назви столиці і річки держави Африканського континенту.  (Каїр, Ніл)

                                                      Загадки

  1. Назва країни, столиця якої Делі остання літера змінена на  й  (Індія- Індій).

2. Назва корабля на якому Ясон вирушив за золотим руном + н («Арго»+ н – Аргон).

3. Назва представника ряду Гризуни, батьківщиною якого є Південна Америка (у родовому відмінку множини ) друга літера змінена на а  (Нутрій – Натрій).

  1. Перша частина слова – спортивна гра з м'ячем верхи на конях ; друга – вид опадів,які з'являються на поверхнях під час заморозків  (Поло + іній – Полоній).
  2. Елементи названі на честь міфічних героїв? (Титан, Тантал, Прометій, Ніобій, Ванадій).
Категорія: Мої файли | Додав: Malutka
Переглядів: 1793 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Сайт розробила:
    Чечельницька В.І.